با علائم خرابی اتومات استارت پژو و راهکارهای رایگان آن آشنا شوید!!
خرابی سیستم استارت در خودرو به ویژه در خودروهای پرکاربردی مانند پژو می تواند راننده را با چالش های جدی مواجه کند، به خصوص زمانی که این مشکل در اتومات استارت رخ می دهد. علائم خرابی اتومات استارت پژو ممکن است شامل مواردی مانند شنیدن صدای تق تق، روشن نشدن خودرو علی رغم سالم بودن باتری یا گیر کردن سوئیچ در حالت استارت باشد، اما آنچه اهمیت دارد این است که این نشانه ها گاهی به طور ناگهانی بروز کرده و راننده را در موقعیت های دشواری مانند توقف در جاده یا مکان های دور افتاده قرار می دهند.
از آن جایی که تشخیص دقیق منبع مشکل و تعمیر اتومات استارت نیاز به دانش فنی و ابزار تخصصی دارد، در چنین مواقعی توصیه می شود به جای اقدام خود سرانه از خدمات امداد خودرو سیار بهره بگیرید تا مشکل با سرعت و دقت در محل برطرف شود و از آسیب های بیشتر به سیستم برق و استارت خودرو جلوگیری شود.
علائم خرابی اتومات استارت پژو
اتومات استارت یکی از قطعات کلیدی در فرآیند روشن شدن خودرو به شمار می رود، و خرابی آن می تواند نشانه هایی پیچیده و آزار دهنده به همراه داشته باشد. در خودروهایی مانند پژو این قطعه وظیفه دارد. که در لحظه ی استارت زدن جریان برق مورد نیاز را به موتور استارت منتقل کرده و حرکت اولیه موتور را فراهم کند.
زمانی که این قطعه دچار اختلال می شود عملکرد کلی سیستم استارت دچار مشکل شده و حتی در مواردی ممکن است خودرو کاملاً از حرکت بازبماند. علائم خرابی اتومات استارت پژو می توانند طیف وسیعی از نشانه های فنی و ظاهری را شامل شوند که بعضی از آن ها به سادگی قابل تشخیص نیستند.
این نشانه ها ممکن است در لحظه ای که کمترین انتظار را دارید ظاهر شوند و شما را در شرایطی سخت مانند توقف در ترافیک، سفر یا آب و هوای نامناسب قرار دهند. در ادامه به مجموعه ای گسترده از این نشانه ها اشاره خواهیم کرد که هر کدام به تنهایی می توانند هشداری جدی درباره وجود اختلال در این قطعه مهم باشند.
صدای کلیک بدون روشن شدن موتور
زمانی که سوئیچ خودرو را می چرخانید و تنها چیزی که می شنوید یک صدای کلیک کوتاه است بدون اینکه موتور روشن شود این یکی از نشانه های رایج اختلال در اتومات استارت است. این صدا از تلاش سیستم برای ارسال جریان برق به موتور استارت ناشی می شود اما به دلیل خرابی در اتصال داخلی این انتقال کامل انجام نمی گیرد.
ممکن است این وضعیت بارها تکرار شود و هر بار با همین صدای بی نتیجه مواجه شوید که نشان دهنده قطع ارتباط مکانیکی یا برقی درون اتومات است. این حالت نه تنها باعث سردرگمی راننده می شود بلکه در صورت بی توجهی می تواند فشار اضافی به سایر اجزای سیستم برق وارد کند.برای مکانیک سیار خودرو می توانید از سایت ما دیدن کنید.
روشن شدن خودرو پس از چند تلاش پیاپی
گاهی ممکن است خودرو در نهایت روشن شود اما نه در بار اول. بلکه بعد از چند بار تلاش چرخاندن مجدد سوئیچ و وقفه هایی بین تلاش ها بالاخره موتور روشن می شود. این رفتار معمولاً به دلیل عملکرد نامنظم اتومات استارت است که به صورت ناپیوسته کار می کند.
در این وضعیت ممکن است پلاتین های داخلی به درستی درگیر نشوند یا کنتاکت ها دچار خوردگی و فرسایش شده باشند. چنین حالتی علاوه بر آزار دهنده بودن می تواند باعث بی اعتمادی به عملکرد خودرو در موقعیت های حساس شود و استرس زیادی به راننده وارد کند.
صدای کشیده شدن یا ناله مانند هنگام استارت
اگر هنگام استارت زدن صدایی کشیده یا شبیه به ناله از بخش جلوی خودرو شنیده می شود ممکن است به دلیل اختلال در هماهنگی میان اتومات و چرخ دنده استارت باشد. این صدا می تواند نشانه این باشد که دنده پینیون استارت به درستی درگیر نمی شود یا درگیر شده اما قادر به چرخش کامل نیست.
ادامه دادن استارت در چنین حالتی ممکن است باعث آسیب جدی تر به چرخ دنده ها یا حتی فلایویل موتور شود. شنیدن چنین صدایی نباید نادیده گرفته شود چرا که اغلب خبر از مشکل مکانیکی در اتومات استارت دارد که به مرور زمان بدتر خواهد شد.
استارت خوردن ضعیف و نامطمئن
اگر متوجه شده اید که موتور به سختی روشن می شود یا استارت خودرو ضعیف تر از حد معمول است ممکن است اتومات نتواند جریان کامل را منتقل کند. در چنین شرایطی موتور ممکن است به آهستگی بچرخد یا اصلاً روشن نشود. این وضعیت به خصوص در هوای سرد یا زمانی که خودرو مدتی روشن نبوده شدید تر بروز می کند. رفتار ضعیف سیستم استارت می تواند از مقاومت بالا در مدار داخلی اتومات یا از خستگی قطعات داخلی آن ناشی شود که دیگر نمی توانند انرژی را به طور مؤثر منتقل کنند.
روشن نشدن خودرو پس از گرم شدن
یکی دیگر از نشانه هایی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد این است که خودرو زمانی که سرد است به راحتی روشن می شود اما پس از مدتی رانندگی یا زمانی که موتور گرم شده دیگر روشن نمی شود. این پدیده به اصطلاح گرمایی شدن نام دارد و یکی از دلایل آن اختلال در اتومات استارت است که هنگام بالا رفتن دمای موتور عملکرد ناپایدار پیدا می کند. در این حالت اتصالات داخلی ممکن است در برابر گرما منبسط شده و ارتباط الکتریکی را مختل کنند در نتیجه استارت دیگر فعال نمی شود.
گیر کردن استارت در حالت درگیر
گاهی مشاهده می شود که پس از روشن شدن خودرو استارت همچنان درگیر باقی می ماند و صدایی عجیب از موتور شنیده می شود. این علامت می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا استارت برای مدت طولانی تری از حد مجاز کار می کند و داغ شدن شدید آن محتمل است. این وضعیت معمولاً در اثر چسبندگی داخلی اتومات یا خرابی فنر بازگشت ایجاد می شود. باقی ماندن استارت در این حالت می تواند باعث سوختن سیم پیچ ها یا آسیب به سایر اجزای مرتبط شود.
توقف ناگهانی خودرو هنگام استارت ناقص
در برخی موارد نادر اما بحرانی ممکن است هنگام چرخاندن سوئیچ خودرو برای لحظه ای برق دار شود اما ناگهان همه چیز خاموش شود و خودرو به طور کامل از کار بیفتد. این علامت می تواند نشانه اتصال کوتاه داخلی در اتومات استارت باشد که باعث اختلال کلی در مدار برق خودرو شده است. این نوع خرابی ها اغلب راننده را با شوک ناگهانی مواجه می کنند و حتی ممکن است باعث قطع کامل سیستم برق و خاموش شدن پشت آمپر شود.
مشاهده جرقه یا دود از ناحیه موتور
در صورتی که هنگام استارت زدن جرقه زدن یا حتی مقدار اندکی دود از زیر کاپوت یا اطراف باتری دیده شود این علامت هشداردهنده می تواند از خرابی جدی در اتومات استارت خبر دهد. اتصالات معیوب یا سوختگی داخلی قطعه ممکن است باعث نشت جریان برق و ایجاد جرقه یا گرمای بیش از حد شود. چنین نشانه هایی بسیار مهم هستند و نباید نادیده گرفته شوند چرا که امکان وقوع آتش سوزی یا سوختن قطعات دیگر نیز وجود دارد.
روشن نشدن خودرو بدون هیچ صدایی
اگر در لحظه ی چرخاندن سوییچ هیچ صدایی از موتور یا استارت شنیده نمی شود اما چراغ ها روشن هستند و سایر سیستم ها فعالند این حالت می تواند نتیجه قطع کامل ارتباط داخلی در اتومات استارت باشد. این نوع خرابی ها معمولاً به صورت ناگهانی ظاهر می شوند و راننده را در موقعیت غیرقابل پیش بینی قرار می دهند. سکوت کامل در لحظه استارت زدن باید به عنوان علامتی بسیار جدی در نظر گرفته شود.
کاهش واکنش پذیری استارت در روزهای مرطوب یا بارانی
برخی رانندگان گزارش داده اند که در روزهای بارانی یا مرطوب خودرو به سختی روشن می شود یا اصلاً واکنشی نشان نمی دهد. این موضوع می تواند به دلیل نفوذ رطوبت به داخل اتومات یا کثیف شدن کنتاکت های داخلی آن باشد. رطوبت باعث افزایش مقاومت الکتریکی و کاهش توان عبور جریان می شود و در نتیجه عملکرد اتومات دچار اختلال می شود.
راه کارهایی برای رفع خرابی اتومات استارت پژو
برای رفع خرابی اتومات استارت پژو گاهی لازم است به سراغ راه کارهایی رفت که در ظاهر ارتباط مستقیمی با علائم مشهود ندارند اما در عمل تأثیر قابل توجهی بر عملکرد صحیح این قطعه دارند.
بررسی سلامت سیستم اتصال بدنه (بدنه سازی الکتریکی)
یکی از عواملی که می تواند به عملکرد نادرست اتومات استارت منجر شود وجود اختلال در اتصال بدنه یا همان سیستم زمین الکتریکی خودرو است. اگر اتصال بدنه ضعیف یا پوسیده باشد جریان برق به درستی تخلیه نمی شود و موجب عملکرد ناپایدار استارت و حتی اتومات آن خواهد شد. تقویت این بخش با تمیز کردن اتصالات فلزی، بررسی زنگ زدگی پیچ ها و استفاده از کابل های بدنه قوی تر می تواند عملکرد کل سیستم استارت را ارتقا دهد.
اطمینان از شارژ کامل و استاندارد باتری
هرچند تصور می شود که باتری تنها به روشن شدن خودرو کمک می کند اما واقعیت این است که نوسان ولتاژ یا افت شارژ می تواند به اتومات استارت آسیب وارد کند.
حتی در مواردی باتری های معیوب باعث می شوند که اتومات تحت فشار جریان ناکافی دچار سوختگی شود. بنابراین کنترل منظم ولتاژ، تست دینام و در صورت لزوم تعویض باتری با نمونه ای استاندارد و هم خوان با سیستم پژو جزو راه کارهای غیر مستقیم اما بسیار موثر در جلوگیری از خرابی اتومات استارت است.
محافظت از سیستم برق خودرو در برابر نوسانات شدید
نوسانات شدید در سیستم برق که ممکن است به دلیل نصب وسایل برقی غیراستاندارد، سیم کشی ضعیف یا خرابی قطعاتی مانند ولتاژ رگولاتور اتفاق بیفتد می توانند باعث بروز آسیب در بخش هایی مانند اتومات استارت شوند.
استفاده از رله ها و فیوزهای استاندارد، بررسی دوره ای سیم کشی و جلوگیری از دست کاری غیرفنی مدار برق از جمله اقداماتی است که در بلند مدت مانع از خرابی های مکرر خواهد شد.
استفاده محدود از استارت در زمان های پیاپی
استارت زدن های مکرر در بازه های زمانی کوتاه مانند زمانی که خودرو روشن نمی شود و راننده مدام سوئیچ را می چرخاند یکی از رفتارهایی است که به طور غیرمستقیم باعث فشار شدید به اتومات استارت و در نهایت سوختن آن می شود.
رعایت فاصله زمانی معقول میان هر بار استارت به سیستم اجازه می دهد تا جریان و دمای خود را تنظیم کند. در خودروهای پژو این نکته به خصوص در فصل های سرد یا پس از توقف طولانی اهمیت بیشتری دارد.
محافظت در برابر گرد و غبار و آلودگی های محیطی
یکی از عواملی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد تأثیر مستقیم گرد وغبار، گل یا مواد آلاینده محیطی بر سیستم استارت خودرو است. در خودروهایی که در مسیرهای خاکی یا صنعتی تردد دارند ورود گرد و غبار به اطراف اتومات استارت می تواند موجب خشک شدن و کاهش روان کاری قطعات داخلی آن شود. استفاده از پوشش های محافظ، تمیزکاری منظم محفظه موتور و بررسی نشتی های احتمالی روغن یا آب از جمله راه کارهای پیشگیرانه مفید به شمار می آیند.
عدم نصب تجهیزات برقی اضافه بدون هماهنگی با سیستم اصلی
افزودن چراغ های مه شکن قوی، بوق های پرقدرت یا سیستم های صوتی سنگین بدون ارتقاء هم زمان ظرفیت سیستم برق خودرو باعث افزایش بار بر روی شبکه الکتریکی و اختلال در عملکرد بخش هایی مانند اتومات استارت خواهد شد. هنگام نصب هر گونه وسیله برقی اضافه باید هماهنگی دقیق با سیستم برق خودرو انجام شود و در صورت نیاز بخش هایی مانند باتری، دینام و کابل ها ارتقاء یابند.
سرویس دوره ای استارت به همراه روان کاری داخلی
در بسیاری از موارد خرابی اتومات استارت به دلیل گیر کردن قطعات داخلی یا خشک شدن محل اتصال مکانیکی رخ می دهد. این مشکل را می توان با انجام سرویس های دوره ای که شامل بازبینی، تمیزکاری و روان کاری قطعات داخلی استارت می شوند تا حد زیادی کنترل کرد. گرچه این کار نیاز به مهارت فنی دارد اما انجام آن در فواصل زمانی مشخص می تواند از بسیاری از مشکلات احتمالی جلوگیری کند.
خود داری از شست وشوی غیراصولی موتور خودرو
شست و شوی موتور خودرو با آب فشار قوی یا مواد شیمیایی بدون رعایت اصول ایمنی می تواند منجر به نفوذ رطوبت به قطعات برقی و از جمله اتومات استارت شود. این رطوبت در صورت عدم خشک شدن کامل باعث ایجاد جرقه های داخلی یا خوردگی کنتاکت ها می شود. به همین دلیل توصیه می شود در صورت نیاز به شست و شو از خدمات تخصصی کارواش موتور استفاده شده و تمام اتصالات برقی به درستی محافظت شوند.
اگر پژو شما در جاده با روشن شدن چراغ آب و استپ مواجه شد بهتر است برای حمل آن از خدمات چرثقیل امداد خودرو استفاده کنید تا از آسیب بیشتر خودرو جلوگیری شود.